En typisk politik for barselsorlov

Mens Pregnancy Discrimination Act kræver, at arbejdsgivere giver gravide kvinder de samme rettigheder som andre ansatte, der er ude af stand til at arbejde på grund af en fysisk tilstand, er det arbejdsgivens ret at udvikle barselsorlovspolitikker for sit selskab.

Lønkompensation

Føderal lov kræver ikke, at arbejdsgivere betaler ansatte for barselsorlov, men de fleste arbejdsgivere tilbyder betalt fri på sats med ansatens normale ugentlige, to-gange-månedlige eller månedlige løn. En ansat har typisk mulighed for at anmode om yderligere betalt fri ved at bruge sin tilgængelige ferie eller sygetid.

Tidsramme

Arbejdsgivere giver typisk en ansat seks uger eller mindre fri fra arbejde for barselsorlov per 2007, ifølge Institute for Women's Policy Research. Ansatte med medicinske komplikationer på grund af en graviditet modtager generelt yderligere ubetalt fri fra arbejde – i alt 12 uger i en 12-måneders periode.

Meddelelse

De fleste arbejdsgivere kræver, at en ansat giver en barselsorlovsmeddelelse på forhånd (såsom 30 dage eller så meget meddelelse som praktisk muligt i tilfælde, der ikke er forudselige). Det giver en arbejdsgiver mulighed for midlertidigt at udfylde stillingen, indtil ansaten vender tilbage fra orlov.